18 січня - "Голодна кутя" або Другий Свят-вечір
Спільна молитва
Господи! Ти, Предвічний, прийшов у Різдві Твоєму в світ цей,
щоб спасти всіх нас.
Тож поблагослови Україну та її народ усіма Твоїми
милостями й щедротами!
Подаруй нам Мир і Спасіння – в житті земному й
Вічному!
У дні Твого Богоявлення освяти, Боже, благодаттю Духа Твого
Святого водну стихію, а разом з нею – й усе наше єство, наші думки й бажання,
весь простір нашого буття, Амінь!
Ось і добігають кінця тривалі зимові свята українців. Напередодні
Водохреща - 18 січня за новим стилем - святкуємо «Голодну кутю» або другий
Свят-Вечір. Увесь цей день віруючі люди нічого не їдять — постують. Сідають
вечеряти, коли вже засяє вечірня зоря. На вечерю подаються пісні страви —
смажена риба, вареники з капустою, гречані млинці на олії і кутя та узвар.
По вечері діти проганяють кутю: вибігають з хати і палицями
б'ють знадвору в причільний кут, примовляючи:
Тікай, кутя, із покуття,
а узвар — іди на базар,
Паляниці, лишайтеся на полиці,
а «дідух» — на теплий дух,
Щоб покинути кожух!
а узвар — іди на базар,
Паляниці, лишайтеся на полиці,
а «дідух» — на теплий дух,
Щоб покинути кожух!
Збереглося коротке, але цікаве оповідання про те, як колись
запорожці проганяли кутю в себе на Січі. Оповідання це записав етнограф Яків
Новицький в році 1876, у селі Кам'янка на Дніпрових порогах, від лоцмана Йосипа
Омельченка: «Було, як повечеряють запорожці на голодну кутю, та вийдуть з
рушницями проганяти кутю, то піднімуть таку стрілянину, мов наче й справді
війна йде. На другий день, на Водосвяття, йдуть, було, до Дніпра і пушки за
собою везуть. Як тілько попи начнуть хрест вмачати в воду, то вони й палять з
пушок. Ще я добре знаю, як в двадцятих годах в Камянці з пушок кутю проганяли,
бо тоді були й попи ще з запорожців».
Уже геть ввечері, як стемніє, виносять з хати «дідуха»,
несуть його на вигін або в садок — як де ведеться — і палять: пускають на
«теплий дух». Це — символічне палення зими, щоб «покинути кожух» — накликати
весну. Коли все перегорить і нетривкий солом'яний жар погасне, дівчата розхоплюють
попіл з «дідуха» і несуть на город — «щоб огірки родили».
В цей день біля церкви святять воду. Йдучи до церкви по
свячену воду, люди квітчають посуд — глечики, пляшки, баньки — «безсмертником»
або сухими васильками — «щоб Бог милував від злої напасти».
На західному Поділлі, господиня або старша дочка бере по
вечері в миску кілька ложок борошна і на свяченій воді замішує рідке тісто. Цим
тістом вона малює хрести на всіх чотирьох стінах хати, в сінях, коморі, стайні
та в інших господарських будівлях — «від нечистої сили».
Батько бере полумисок із свяченою водою і кропилом кропить
усіх присутніх у хаті, примовляючи: «Дай Боже, і на той рік діждатися». Далі
він іде кропити в сінях, у коморі та навколо хати. Молодший син бере в руки три
пироги та йде вслід за батьком. Перший пиріг він кусає в сінях, другий — в
коморі, а третій — на дворі.
У місцевостях понад Дніпром — із лівого, і з правого боку — існує такий звичай: коли принесуть з церкви свяченої води, господар робить з сухих васильків кропило і кропить свяченою водою спочатку все в хаті, а потім комору, стайню, стодолу — всі господарські будови. За господарем-батьком ходить хтось із дітей — хлопчик чи дівчинка — і носить на тарілці пиріг, а в руці — шматочок крейди. Яке місце батько покропить водою, на тому місці, вслід за ним, син пише крейдою хрест. В хаті хрести пишуться на дверях, вікнах, на столі, скрині на посуді — скрізь. У господарстві кропляться свяченою водою і пишуться хрести не тільки на будівлях, а й на хліборобському знарядді — на плузі, боронах, сівалках, косах, граблях. Кропиться свяченою водою і худоба — корови, воли, вівці, коні. Не кроплять лише свиней та курей.
У місцевостях понад Дніпром — із лівого, і з правого боку — існує такий звичай: коли принесуть з церкви свяченої води, господар робить з сухих васильків кропило і кропить свяченою водою спочатку все в хаті, а потім комору, стайню, стодолу — всі господарські будови. За господарем-батьком ходить хтось із дітей — хлопчик чи дівчинка — і носить на тарілці пиріг, а в руці — шматочок крейди. Яке місце батько покропить водою, на тому місці, вслід за ним, син пише крейдою хрест. В хаті хрести пишуться на дверях, вікнах, на столі, скрині на посуді — скрізь. У господарстві кропляться свяченою водою і пишуться хрести не тільки на будівлях, а й на хліборобському знарядді — на плузі, боронах, сівалках, косах, граблях. Кропиться свяченою водою і худоба — корови, воли, вівці, коні. Не кроплять лише свиней та курей.
Що ж до пирога, то як де ведеться: в одній місцевості
хлопчина, що пише хрести, після кожного хреста повинен хоч маленьку крихітку
відкусити від пирога і з'їсти. В інших — лише обносять пиріг, а після кроплення
вся родина сідає за стіл, розподіляє пиріг і з'їдає його, примовляючи: «Дай,
Боже, всього доброго нам і дітям нашим».
Після вечері всі кладуть свої ложки в одну миску, а зверху —
хлібину, «щоб хліб родився». Чия ложка вночі «сама перевернеться», той умре.
Кутю, яка залишилася після вечері, виносять курям — «щоб
добре плодилися».
Вода, освячена в навечір'ї Богоявлення — «вечірня вода» — вважається святішою, ніж з Водохрещів, і вона «зглидлива на всяке лихо».
Вода, освячена в навечір'ї Богоявлення — «вечірня вода» — вважається святішою, ніж з Водохрещів, і вона «зглидлива на всяке лихо».
Увечері, ще завидна, господиня світить лампу — «щоб кури
неслися». В цей день не можна кликати курей голосно, бо як почує зла сусідка і
промовить: «Твої кури, мої яйця», кури не будуть нестися.
Традиція святкування Другого Свят-вечора на Галичині
В ряді західних регіонів України, зокрема, на Галичині
«Голодна кутя» святкується як Щедрий Вечір. Знову, як і на Свят-вечір,
намощують сіна на стіл під кутю і ставлять «дідуха» на покуття. Вносячи до хати
сніп жита, господар віншує:
«Віншую вас з щастям, здоров'ям, з цим Святим Вечером, щоб
ми в щасті й здоров'ї ці свята провели та других дочекались — від ста літ до
ста літ — поки нам Пан Бог назначив вік!»
Перед вечерею батько «клячить» — стає на коліна перед
образами і молиться Богові; за ним молиться і вся родина. Помолившись, батько
сам сідає до столу і запрошує сідати всіх у хаті присутніх — як це було і на
Свят-Вечір.
Дівчата в цей вечір ворожать: збирають зі столу ложки після
вечері і йдуть на поріг тарабанити ложками — «де пес забреше, туди заміж піду!»
В цей вечір у Галичині діти щедрують. Звичай
щедрувати в цей вечір тут дуже своєрідний і дуже неоднаковий. Так, у селі
Висова, Сандецького повіту, хлопці років по 10-12 співають під вікном таку
щедрівку:
Щедрий вечір, добрий вечір,
Христу, Христу, Марію!
На престолі стояла,
Три крижики тримала:
«А ви, люди, знайте,
Наше право дайте,
Наше право — калача,
Виженемо рогача
На старий переліг,
Заб'єм му правий ріг,
Правим рогом трубити,
Хвостом, хвостом гонити».
Христу, Христу, Марію!
На престолі стояла,
Три крижики тримала:
«А ви, люди, знайте,
Наше право дайте,
Наше право — калача,
Виженемо рогача
На старий переліг,
Заб'єм му правий ріг,
Правим рогом трубити,
Хвостом, хвостом гонити».
Немає коментарів:
Дописати коментар